VOLNÝ ČAS / Náš tip

Může vám prodávající změnit cenu?
Ilustrační foto. 
Autor / zdroj foto: Envato Elements

Při nakupování na e-shopu se spotřebitelé setkávají se situací, kdy se podnikatel po odeslání objednávky pokouší změnit cenu. Prodávající přitom odkazují na chybně uvedenou cenu a objednávku ruší. Jindy se lze setkat s případy, kdy se cena zboží změní po jeho přidání do košíku. Kdy jsou cenové změny v souladu se zákonem, kdy smlouvu změnit nelze a jak takové případy řešit?

Smlouva v kliku, ne v triku

Poté, co si na e-shopu vyberete určité zboží, dáte jej do košíku, objednáte a případně také zaplatíte, uzavíráte tím s prodávajícím kupní smlouvu. Jakmile je smlouva uzavřena, nemůže ji prodávající jednostranně změnit. „Cena uvedená v objednávce je tak pro prodávajícího zavazující. Uvedená cena musí být navíc konečná, tedy včetně daní a veškerých poplatků,“ vysvětluje ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová a doplňuje: „Jestliže není možné cenu rozumně předem určit, uvede prodávající alespoň způsob výpočtu. Po provedení objednávky tak prodávající nemůže navýšit cenu o neočekávané poplatky.“

Nápadně nízká cena

Jiná situace nastává v případě, kdy prodejce uvede u zboží zjevně chybnou, nápadně nízkou cenu. „Například místo deseti tisíc korun jen sto korun. V takovém případě by měli spotřebitelé zpozornět a raději cenu ověřit. U nápadně nízké ceny totiž spotřebiteli musí být jasné, že se zřejmě jedná o chybu, a tak při nakupování nemůže být takzvaně v dobré víře,“ uvádí Hekšová. Důsledkem je, že podnikatel nemusí plnit ­– poskytnout zboží či službu – a spotřebiteli vrátí veškeré přijaté finanční prostředky.

Některé e-shopy či nákupní galerie nabízejí zboží na svých stránkách za nápadně nízké ceny úmyslně, v takových případech jde ale o praktiky za hranou zákona.

Neplaťte za věci, které jste si neobjednali

O protiprávní jednání se jedná i v případě, kdy je zboží na e-shopu nabízeno za určitou cenu a následně po přidání do košíku se jeho cena zvýší. Takové obchodní praktiky lze označit za nekalé a pokud se s nimi setkáte, doporučujeme kontaktovat dozorové orgány s podezřením na spáchání přestupku.

Zakázány jsou také praktiky, kdy podnikatel přidá spotřebiteli do košíku zboží či službu, kterou si spotřebitel neobjednal, např. k objednávce pračky automaticky přidá pojištění. „I v těchto případech by se jednalo o nekalou obchodní praktiku. Zároveň pokud k takové situaci dojde, máte právo na zjednání nápravy a vrácení ceny za pojištění, které jste nezamýšleli objednat,“ uzavírá Eduarda Hekšová z dTestu.

Autor / zdroj: Lucie Korbeliusová

Partneři

Aguglia
Aktivní dítě
Maminčino koření
IP Polná
WWW design
trendhim.cz
Vitakraft
Koyo Bearings Česká republika s.r.o.